وجه تمایز کیسـه پروپـیلن با کیـسه پلی اتیـلن

وجه تمایز کیسـه پروپـیلن با کیـسه پلی اتیـلن

مقدمه:

کیسه پروپیلن با کیسه پلی اتیلن دو نوع از رایج ترین پلاستیک های مورد استفاده در صنعت بسته بندی مواد غذایی هستند. در سطح ظاهری بسیار شبیه به هم هستند، با این حال، هر یک از آنها دارای ویژگی ها و عملکردهای مشخصی هستند. در این راستا به منظور آشنایی بیشتر با این پلاستیک ها، لازم است بدانیم وجه تمایز کیسه پروپیلن با کیسه پلی اتیلن چیست و عملکردی دارند؟

 

نکات موثر در رابطه با وجه تمایز کیسه پروپیلن با کیسه پلی اتیلن

  • پلی اتیلن و پلی پروپیلن: مشخصات عمومی

یکی از موارد قابل توجه در بررسی وجه تمایز کیسه پروپیلن با کیسه پلی اتیلن این است که، از پلی اتیلن به طور گسترده ای در ساخت کیسه های خلا استفاده می شود. پلی پروپیلن (نایلون) به طور گسترده ای در صنعت استفاده می شود، هم چنین از نادرترین مواد پلیمری است که برای ساخت نوارهای چسب مختلف استفاده می شود. پلی اتیلن پلیمری است که از اتیلن ساخته می شود و بسته به نحوه پلیمری شدن، خصوصیات پلی اتیلن تغییر می کند. با این حال، پلی پروپیلن به عنوان شماره 5 – PP طبقه بندی می شود. این همچنین یک پلیمر پلاستیکی است، اما مونومر آن پروپیلن است که به راحتی تولید می شود و درجه خلوص بالایی دارد.

حتما مطالعه کنید
کاربرد گونی پلی اتیلن

 

  • تفاوت بین بسته بندی مواد غذایی با کیسه پلی اتیلن و پلی پروپیلن
  1. مقاومت شیمیایی و حرارتی

دماهای بالا: پلی پروپیلن بهتر از پلی اتیلن در برابر دماهای بالا مقاومت می کند.

دمای پایین: پلی اتیلن در دماهای پایین مقاومت بیشتری دارد و ویژگی های آن را تا 80- درجه سانتیگراد حفظ می کند. پلی پروپیلن فقط خواص خود را بالاتر از صفر درجه سانتی گراد حفظ می کند.

مقاومت شیمیایی: یکی دیگر از موارد قابل توجه در بررسی وجه تمایز کیسه پروپیلن با کیسه پلی اتیلن این است که علی رغم این واقعیت که پلی اتیلن مقاومت بهتری در برابر سایش دارد، این پلی پروپیلن است که به دلیل مقاومت زیاد در برابر اسیدهای ساینده، بهتر عمل می کند.

 

  1. انعطاف پذیری

پلی اتیلن ماده ای بسیار الاستیک است که به راحتی کشیده می شود و آن را به ماده ای مناسب برای بسته بندی مواد غذایی تبدیل کرده است. انعطاف پذیری پلی پروپیلن بسیار کمتر است.

 

  1. سبکی و رنگ

پلی پروپیلن ماده ای بسیار سبک تر از پلی اتیلن است. در مورد رنگ، شکل طبیعی آن به رنگ سفید شفاف است، در حالی که پلی اتیلن بی رنگ است. از فرایندهای مختلف اکستروژن صنعتی، برای ایجاد بهترین ویژگی ها برای صنعت بسته بندی استفاده می شود، به عبارت دیگر شفافیت بهتر، قابلیت شستشو و…

 

  1. قابلیت بازیافت

یکی دیگر از موارد قابل توجه در بررسی وجه تمایز کیسه پروپیلن با کیسه پلی اتیلن این است که بازیافت پلی پروپیلن و پلی اتیلن آسان است، زیرا هر دو ماده از نوع ترموپلاستیک هستند. این بدان معنی است که آنها در معرض فرآیندهای گرما ذوب می شوند و می توانند به طور مکرر قالب گیری شوند.

حتما مطالعه کنید
کیسه پلی اتیلن تک لایه

 

  1. موارد استفاده در بسته بندی مواد غذایی

ویژگی های مختلف هر دو پلاستیک به این معنی است که کاربرد آنها به عنوان بسته بندی مواد غذایی، اغلب بسیار متفاوت است. در زیر چند نمونه ذکر شده است:

بسته بندی مایکروویو: به دلیل مقاومت در برابر درجه حرارت بالا، پلی پروپیلن برای بسته بندی مایکروویو مناسب است.

پلی پروپیلن ماده خوبی برای استفاده در عملیات حرارتی مانند استریلیزاسیون و پاستوریزاسیون است. با این حال  پلی اتیلن فقط می تواند در برابر پاستوریزاسیون مقاومت کند.

 

وجه تمایز کیسـه پروپـیلن با کیـسه پلی اتیـلن

سایر موارد در وجه تمایز کیسـه پروپیـلن با کیسه پلی اتیلن

از پلی اتیلن و پلی پروپیلن می توان برای اهداف دیگری غیر از بسته بندی مواد غذایی استفاده کرد، لذا وجه تمایز کیسه پروپیلن با کیسه پلی اتیلن شامل موارد زیر هم می شود:

عایق بندی: از پلی پروپیلن اصولاً به عنوان عایق قطعات داخلی خودرو و همچنین درها و پنجره ها استفاده می شود.

کیسه های پلاستیکی: پلی اتیلن یکی از متداول ترین مواد در کیسه های پلاستیکی است.

نوار چسب: بیشتر نوارهای چسب از پلی پروپیلن ساخته می شوند، زیرا از استحکام خاصی برخوردار است.

اسباب بازی: از پلی اتیلن با چگالی بالا معمولاً برای ساخت اسباب بازی های کودکان استفاده می شود.

جعبه های ذخیره سازی: جعبه های ذخیره سازی پلاستیکی قابل انباشته معمولاً از پلی پروپیلن ساخته می شوند، زیرا در برابر سایش مقاوم و مقاوم است.

مصارف کشاورزی: ​​گلخانه ها، پتوهای زمین گرمایی (به طور معمول ترکیبی از PE و PP)

 

تشخیص کیسه پروپیلن با کیسه پلی اتیلن و بررسی تفاوت های آن ها

نام شیمیاییPE، پلی اتیلن خطی است که می توان آن را به دو نوع تقسیم کرد. یکی پلی اتیلن خطی با چگالی بالا است که ما معمولاً آن را Po HDPE می نامیم و دیگری پلی اتیلن خطی با چگالی کم است که معمولاً PE LDPE می نامیم. در حقیقت، این پلی اتیلن خطی با چگالی کم نیز به دو نوع LDPE و LLDPE تقسیم می شود (ما به ترتیب آنها را ماده اصلی و ماده کمکی خواهیم نامید، اما هنگام ساخت کیسه های لاستیکی، لازم است از آنها با هم استفاده شود.)

حتما مطالعه کنید
کیسه پلی اتیلن دولایه

 

  1. کیسه های پلاستیکی مورد استفاده در کارخانه های عمومی نیز کیسه های پلاستیکی PE هستند، مانند کارخانه الکترونیک، کارخانه لوازم الکتریکی، کارخانه سخت افزار، پلاستیک، کارخانه پوشاک، کارخانه کفش و … کیسه های PE به طور گسترده ای در صنعت مورد استفاده قرار می گیرند. کیسه های پلاستیکی PE شفاف به نظر می رسند، صاف هستند و مقاومت آن ها خوب است.
  2. کیسه های پلاستیکی PP یا پروپیلن، بیشتر برای بسته بندی هدایا و فروش لباس ها استفاده می شوند. لباس های جدیدی که می خریم، معمولاً دارای کیسه های پلاستیکی Po است که با کیسه های پلاستیکی بسته بندی شده و دارای یک لایه مهر و موم لاستیکی دو طرفه است. لمس کیسه پلاستیکی PP بسیار شفاف و صاف است، اما بسیار سخت و شکننده است. اگر آن را از وسط تا کنید، چین ایجاد می شود. اگر کیسه پلاستیکی PE را جمع کنید، هیچ چین و چروکی ایجاد نمی شود. به دلیل شفافیت خوب، هنگام بسته بندی هدایا، بسیار خوب به نظر می رسند. کیسه های پلاستیکی PP شباهت زیادی به کیسه های پلاستیکی Po دارند، اما شفافیت آن به اندازه po نیست، بنابراین قیمت کیسه های پلاستیکی PP از کیسه های پلاستیکی Po سود بیشتری دارد. مواد PP قبلاً گرانتر از مواد PE بودند.

 

نتیجه گیری:

امروزه، تجارت به طور مداوم در حال توسعه است و استفاده از کیسه های بسته بندی، گسترده تر شده است و کاربردهای فراوانی را هم به اثبات رسانده است. در حقیقت، کیسه خلا به دو دسته PP و PE تقسیم بندی شده که دارای خاصیت نگهداری عالی به ویژه برای مواد غذایی است. وجه تمایز کیسه پروپیلن با کیسه پلی اتیلن بر اساس خصوصیات و ویژگی های آن ها مشخص می شود که باید مورد بررسی قرار گیرد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تماس مستقیم