کاربرد گونی پلی اتیلن

کاربرد گونی پلی اتیلن

پیشرفت علم و فناوری در صنایع گوناگون، سبب ایجاد مزایای مختلفی گشته است. یکی از محصولاتی که تولید آن به دست پیشرفت فناوری و بهره گیری از علم شیمی صورت گرفته است، گونی پلی اتیلن می باشد. گونی پلی اتیلن نیز کاربرد و مزیت های گوناگونی دارد که در ادامه با آن آشنا خواهید شد.

 

گونی پلی اتیلن چیست؟

گونی پلی اتیلن، کیسه ای بوده که از مواد پلی اتیلن تشکیل شده است. پلی اتیلن از ساختار ساده ای برخوردار می باشد و به شکل زنجیره ای بوده که زنجیره ی آن متشکل از کربن و هیدروژن می باشد.

 

 با توجه به علم شیمی پلی اتیلن ها متفاوت هستند که هر کدام ویژگی مختص به خود را دارا می باشند. یکی از این پلی اتیلن ها پلی اتیلن ال دی پی ای است. از این نوع پلی اتیلن معمولاً در تولید گونی و کیسه های پلاستیکی استفاده می‌ شود. ال دی پی ای بسیار منعطف بوده و مقاومت بالای آن سبب عدم پاره شدن زودهنگام این محصول می شود. یکی دیگر از ویژگی ‌های این دسته از پلی اتیلن ها چگالی پایین آن می باشد؛ چرا که به دلیل برخورداری از شاخه هایی، حجم زیاد تری را اشغال می کند و با توجه به قوانین فیزیک، حجم با چگالی رابطه ی معکوس برقرار می کند، یعنی هرچه حجم بیش تر باشد، چگالی کم می شود.

حتما مطالعه کنید
کیسه پلی اتیلن دولایه

 

 نوعی دیگر از پلی اتیلن ها هستند که در ساخت گونی پلی اتیلن مورد استفاده قرار می گیرند که آن پلی اتیلن اچ دی پی ای نام دارد. اچ دی پی ای از کشش کم تری برخوردار است ولی این مورد سبب نمی شود تا از مقاومت آن کاسته شود.

 

 محصولات تولید شده از اچ دی پی ای در صورت قرار گیری در دمای بالا، آسیب نمی ‌بینند، چراکه اچ دی پی ای از مقاومت بالای دمایی نیز برخوردار می باشد. به طور معمول در تولید کیسه های پلی اتیلن، از پلی اتیلن با چگالی کم استفاده می شود.

گونی پلی اتیلن

آشنایی با کاربرد گونی پلی اتیلن

یکی از هدف های تولید و ساخت انواع کیسه ها و گونی هایی که مواد اصلی آن ها پلی اتیلن می باشد، گستردگی کاربرد این محصول است.

 

گونی پلی اتیلن کارایی های گوناگونی دارد که به کمک صنایع مختلف شتافته است. به کار گیری از گونی های پلی اتیلن، در صنعت تولید مواد غذایی در بخش بسته بندی محصولات، بسته بندی سنگ های زینتی، تولید پوسته در ساخت طبل، تولید درزگیرهای پنجره و در کارخانه ‌های تولید کننده کود شیمیایی، کارخانه ‌های تولید کننده چسب های پودری و مواد بهداشتی و مواد پزشکی و همین‌ طور صنعت کشاورزی و … نمای چشم گیری دارد. پس می توان نتیجه گرفت که میزان مصرف گونی پلی اتیلن در جهان، زیاد می باشد.

 

 فایده استفاده از گونی پلی اتیلن این است که افراد قادر به حمل هر وسیله ای با اندازه های متفاوت هستند، همان‌ طور که می دانید این کیسه ها به دو دسته سبک و سنگین (اچ دی پی ای، ال دی پی ای) تقسیم می ‌شوند. گونی پلی اتیلن سنگین معمولاً در بسته ‌بندی وسیله های بزرگ کاربرد دارند و برخی دیگر که مقاومت بالاتری دارند، برای وسیله های که تیز و برنده هستند استفاده می شود. آن دسته از گونی که مقاومت کم تری نسبت به گونی سنگین دارد، برای حمل و جا به جایی وسیله هایی که وزن نسبتا زیادی ندارند استفاده می شود.

حتما مطالعه کنید
کیسه پلی اتیلن تک لایه

کاربرد گونی پلی اتیلن

گونی پلی اتیلن قابل بازیافت

گونی های پلی اتیلن به دلیل نوع فرمول سازی که برای آن ها در نظر گرفته شده است و موادی که در ساخت آن ها به کار می رود، قابل بازیافت می باشند.

 این ویژگی گونی های پلی اتیلن سبب برتر بودن آن ها نسبت به سایر گونی ها می شود؛ چرا که مصرف گونی و کیسه به دلیل ایجاد بسته بندی های گوناگون و همچنین صنعت های دیگر که کمی قبل به آن اشاره کردیم، به حداکثر رسیده است.

 

 انباشته شدن حجم زیادی از کیسه و گونی در طبیعت می‌ تواند ضررهای بسیاری را نه تنها به انسان، بلکه به محیط زیست برساند. قابلیت بازیافت گونی‌ های پلی اتیلن موجب شده است اغلب از این محصول استفاده شود و تا حدودی از خسارت ‌های ممکن جلوگیری شود. با بررسی‌ های انجام شده می‌ توان به این پی برد هر چه گونی های پلی اتیلن از ضخامت کم تری برخوردار باشند، اثر تخریبی که می ‌توانند بر طبیعت و محیط زیست بگذارند کم تر از حال می شود.

 

تولید گونی پلی اتیلن با ضخامت کم، علاوه بر تأثیر مثبت در کاهش آلودگی محیط، پوئن مثبت دیگری دارد که آن، قیمت کم تر این محصول می باشد.

گونی پلی اتیلن قابل بازیافت

از تولید تا مصرف گونی پلی اتیلن

امروزه بسیاری از کشور ها اقدام به تولید این محصول کرده اند و نیاز کشور خود را بر طرف ساخته اند؛ علاوه بر آن اقدام به صادر نمودن گونی پلی اتیلن نیز کرده اند. ایران نیز یکی از کشور های سازنده ی این محصول می باشد. شرکت های مختلفی با آغاز تولید گونی پلی اتیلن، اقدام به اشتغال زایی نیز کرده اند.

حتما مطالعه کنید
وجه تمایز کیسـه پروپـیلن با کیـسه پلی اتیـلن

 

 کارخانه های تولید کننده این محصول بعد از اتمام فرایند تولید گونی های پلی اتیلن، این محصولات را به مراکز فروش عرضه کرده تا عوامل استفاده کننده از آن بتوانند به این دسته از گونی ها دسترسی پیدا کنند.

 قیمت هر محصول با توجه به کارایی و نوع پلی اتیلن به کار رفته در آن یعنی پلی اتیلن اچ دی پی ای و یا ال دی پی ای متغیر خواهد بود. برای مطلع شدن از قیمت انواع گونی پلی اتیلن می توانید به سایت های خرید و فروش این محصولات مراجعه کنید چرا که در سایت ‌های مربوطه، لیستی از قیمت ها، ارائه شده است‌.

 

کلام آخر

 در این مقاله قصد داشتیم شما را با کاربرد و ماهیت گونی پلی اتیلن آشنا سازیم تا بتوانید این نوع گونی را با سایر کیسه ها و گونی ها مقایسه کرده و با فایده های آن آشنا شده و درصورت مصرف، گونی مناسب را خریداری کرده و استفاده کنید. با مطالعه این مقاله علاوه بر این که سطح آگاهی خود را افزایش می دهید، می توانید انتخاب درستی نیز داشته باشید.

انتخاب درست شما می تواند در کاهش آلودگی محیط زیست و عدم بروز خسارت های جبران ناپذیر بسیار موثر باشد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تماس مستقیم